
Didaktik og undervisning
Læs mere om tilgangen til læring, undervisningsmiljø og undervisning på Solvejskolen
Vi gør os umage med at være en skole, som underviser via
Tryk på et punkt for at se detaljer.
Tryghed og motivation
Tryghed først: Hjernen lærer bedst i miljøer uden overdreven stress. Vi starter med at skabe en atmosfære, hvor eleverne tør fejle.
Indre motivation: Vi kobler stoffet til elevernes egne erfaringer og interesser. Relevansen styrker elevens hukommelse og engagement.
Variation og multisensoriske tilgange
Vi skifter mellem oplæg, dialog, bevægelse, praktiske øvelser, visuelle materialer osv.
Hjernen husker bedre, når eleverne bearbejder information gennem flere sansekanaler.
Følelser og nysgerrighed
Vi bruger fortællinger, cases eller overraskende spørgsmål til at vække følelser og undren.
Eleverne har lettere ved at lagre følelsesmæssigt engagerende indhold i langtidshukommelsen.
Gentagelse og pauser
Hukommelsen styrkes af spaced repetition – altså gentagelser fordelt over tid.
Vi planlægger korte pauser, kaldet brain breaks, for eleverne, da hjernen har brug for restitution til at konsolidere læring.
Aktiv bearbejdning
Vi lader eleverne forklare, diskutere, anvende eller undervise andre i stoffet.
Aktiv brug af viden skaber stærkere neurale forbindelser end passiv lytning.
Differentiering og tilpasning
Hjernen er plastisk og udvikler sig forskelligt.
Vi tilbyder eleverne flere måder at tilgå opgaven på, fx visuelle støtter, konkrete eksempler og gennem samarbejde. Vi differentierer både i tempo og kompleksitet.
Metakognition
Hjernen lærer bedre, når eleven selv reflekterer over, hvordan han/hun lærer.
Vi inddrager små øvelser, hvor de selv vurderer, hvad der fungerede godt, og hvor de blev udfordret.
Syn på læring og undervisning
De fleste af vores elever har mange udfordringer med sig. Vores holdning er, at de bliver endnu mere udfordrede, hvis de kommer ud af grundskolen uden kompetencer til at indgå i et uddannelsessystem. Derfor er deres boglige skolegang vigtig. Det er vigtigt at kunne noget og at mærke, at man mestrer noget. Når man bliver optaget af læring, så glemmer man måske for en stund, at der ikke altid er medvind på cykelstien i livet og bliver optaget af noget uden for sig selv. Det er en beskyttende faktor i udsatte børns liv.
På Solvejskolen forsøger vi at balancere hensynet til den enkelte elev med hensynet til fællesskabet. Vi forsøger at balancere forholdet mellem at tro på, at alle børn har brug for at blive mødt med troen på, at de kan noget, og samtidig være bevidst om behovet for løbende kravjusteringer, det passer til elevens faglige-, personlige- og sociale udvikling, dagsform samt aktuelle livssituation.
Vi tilrettelægger undervisningen med rod i en neurodidaktisk tænkning. Vi kobler viden om hjernens funktion og læringsprocesser til den pædagogiske praksis, samtidig med at vi forsøger at skabe læringsmiljøer, der stemmer overens med, hvordan hjernen lærer bedst og husker.
Solvejskolen har selv iværksat arbejde med undervisningsmiljøet på skolen. Dette er sket i samarbejde med elevrådet. Du kan læse mere om arbejdet ved at klikke på følgende link: Tryk her for at læse om undervisningsmiljøvurderingen fra 2025.