Didaktik og undervisning

Læs mere om tilgangen til læring, undervisningsmiljø og undervisning på Solvejskolen

Vi gør os umage med at være en skole, som underviser via

Tryk på et punkt for at se detaljer.

Syn på læring og undervisning

De fleste af vores elever har mange udfordringer med sig. Vores holdning er, at de bliver endnu mere udfordrede, hvis de kommer ud af grundskolen uden kompetencer til at indgå i et uddannelsessystem. Derfor er deres boglige skolegang vigtig. Det er vigtigt at kunne noget og at mærke, at man mestrer noget. Når man bliver optaget af læring, så glemmer man måske for en stund, at der ikke altid er medvind på cykelstien i livet og bliver optaget af noget uden for sig selv. Det er en beskyttende faktor i udsatte børns liv.

På Solvejskolen forsøger vi at balancere hensynet til den enkelte elev med hensynet til fællesskabet. Vi forsøger at balancere forholdet mellem at tro på, at alle børn har brug for at blive mødt med troen på, at de kan noget, og samtidig være bevidst om behovet for løbende kravjusteringer, det passer til elevens faglige-, personlige- og sociale udvikling, dagsform samt aktuelle livssituation.

Vi tilrettelægger undervisningen med rod i en neurodidaktisk tænkning. Vi kobler viden om hjernens funktion og læringsprocesser til den pædagogiske praksis, samtidig med at vi forsøger at skabe læringsmiljøer, der stemmer overens med, hvordan hjernen lærer bedst og husker.

Solvejskolen har selv iværksat arbejde med undervisningsmiljøet på skolen. Dette er sket i samarbejde med elevrådet. Du kan læse mere om arbejdet ved at klikke på følgende link: Tryk her for at læse om undervisningsmiljøvurderingen fra 2025.