Dagbehandling og specialpædagogik

At arbejde både miljøterapeutisk og neurodidaktisk giver rigtig god mening, fordi begge retninger handler om at skabe lærings- og udviklingsrum, hvor hjernen kan trives og udvikle sig.

Miljøterapi og neurodidaktik

Miljøterapi handler om, at hele hverdagen – ikke kun undervisningen – bruges som udviklingsrum.

  • Struktur og forudsigelighed: Skemaer, tydelige rammer og faste rutiner skaber tryghed.
  • Relationer som bærende element: Voksne fungerer som reguleringsstøtte, rollemodeller og omsorgspersoner.
  • Hverdagsfærdigheder som læringsfelt: Sociale spilleregler, samarbejde, konflikthåndtering og følelsesregulering trænes i praksis.
  • Miljøet er behandlingen: Morgensang, pauser, måltider, overgange og ture ud af huset bruges aktivt til at støtte udvikling.

Når man samtidig arbejder neurodidaktisk, kobler man undervisningen på, så den er tilpasset børnenes hjerner og læringsforudsætninger:

  • Tryghed og følelsesregulering som læringsgrundlag: Man kan ikke lære uden at føle sig nogenlunde reguleret og sikker. Derfor integreres pædagogiske metoder med sanserum, pauser eller relationsarbejde.
  • Variation og multisensoriske metoder: Bruger billeder, bevægelse, lyd, praktiske opgaver og små succesoplevelser.
  • Gentagelser og tydelighed: Kortere læringssekvenser, hyppig repetition og visuel støtte til hukommelse.
  • Aktiv bearbejdning: Eleverne arbejder med at anvende viden i praksis fremfor at lytte passivt.
  • Metakognition og selvindsigt: Hjælper eleverne til at forstå, hvordan deres hjerner og følelser spiller ind i læring.

Når de to tilgange smelter sammen på en dagbehandlingsskole

Tryk på et punkt for at se detaljer.